NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
قَالَ
أَبُو دَاوُد
حَدَّثَنَا
شَيْخٌ مِنْ
أَهْلِ
وَاسِطٍ
قَالَ
حَدَّثَنَا
أَبُو مَنْصُورٍ
الْحَارِثُ
بْنُ
مَنْصُورٍ
قَالَ
سَمِعْتُ
سُفْيَانَ
الثَّوْرِيَّ
وَسُئِلَ
عَنْ الدَّاذِيِّ
فَقَالَ
قَالَ
رَسُولُ
اللَّهِ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
لَيَشْرَبَنَّ
نَاسٌ مِنْ
أُمَّتِي
الْخَمْرَ يُسَمُّونَهَا
بِغَيْرِ
اسْمِهَا
قَالَ
أَبُو دَاوُد
و قَالَ
سُفْيَانُ
الثَّوْرِيُّ
الدَّاذِيُّ
شَرَابُ
الْفَاسِقِينَ
Ebû Dâvûd der ki: Vâsıt
halkından bir (hadis) şeyh(i) bize dedi ki: Ebû Mansur el-Hâris b. Mansûr
(şöyle) dedi: Ben (kendisine) dâzî hakkında sorulan Süfyân es-Sevrî'yi (şöyle)
derken işittim: Rasûlullah (s.a.v.):
"Ümmetinden bir
takım insanlar şarabı mutlaka içecekler, ona isminden başka bir ad
takacaklar" buyurmuştur.
Ebû Dâvûd dedi ki:
Süfyân es-Sevrî; "Dâzi (denilen ve şıraların içine atılınca onların
ekşiyip kükremesine sebep olan tane) fasıkların içkisidir" dedi.
İzah:
Dazi: Şıranın içme atıldığı
zaman onu ekşitip kükreten yani maya görevi yapan bir bitki tanesidir.
Süfyân-ı Sevrî'nin,
dâzî denilen taneden yapılan içkinin hükmü sorulunca bu taneden yapılan içki
ile Hz. Nebi'in "Ümmetim'den bazı kimseler şarabı helâl görerek, ona
başka isimler takarak içeceklerdir" meâlindeki hadis-i şerif arasında ilgi
kurması şübhesiz ki onun kendi içtihadıdır.
Bir önceki hadis-i
şerifin şerhinde de açıklandığı gibi, bu mevzuda cumhur ulema da Süfyân-ı Servî
gibi düşünmektedirler. Ancak Hanefî imamlarından İmam Ebû Hanîfe ile İmam Ebû
Yusuf'a göre, şarabın dışındaki içkilerin hükmü şarabın hükmünden farklıdır.
Nitekim 3681 numaralı hadisin şerhinde açıklamıştık.